Bizi takip edin
|
EN

MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ

Gıda Mühendisliği

IE 444 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Mühendislik ve Bilişim Etiği
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
IE 444
Güz/Bahar
3
0
3
4

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Teknolojinin toplumsal değişim / dönüşüm üzerindeki nedensel rolünü vurgulayarak bilişim teknolojilerinin birey ve toplum üzerindeki olumlu olumsuz etkileri ve bilişim toplumunun etik sorunları hakkında farkındalık yaratmak, sorunlara çözüm geliştirirken durumu doğru tespit edip farklı yönleriyle değerlendirerek sağlıklı kararlar verebilme niteliğini geliştirmek, bilişim teknolojilerini toplumun iyiliği, faydası, refahı, gelişmesi amacıyla toplumsal sorumluluk anlayışı içinde kullanmak üzere bir anlayış geliştirmek.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Mühendislik ve bilgisayar alanındaki profesyonellerin karşılaştığı değişik etik sorunları ayırt edebilecektir
  • Felsefi etik konularda bulunan kavramsal araçları kullanabilecektir
  • Karşısındakine ani tepki vermek yerine, gerçek hayat krizlerine dönüşebilecek problemleri önceden etkin bir şekilde görmesini sağlayacak bakış açısı kazanabilecektir
  • Mühendislik ve bilgisayar bilimleri çalışmalarında etik standartları uygulaması için özel sorumluluklar hedefleyebilecektir
  • Etik, toplum ve teknoloji arasındaki karşılıklı ilişkiyi kavrayabilecek
Ders Tanımı Bu ders mühendislik ve bilişim etiğinde yer alan temel konuları ele alır. Bilişim teknolojilerinin birey ve toplum üzerindeki etkilerini irdeleyerek, etik–toplum–teknoloji arasındaki karşılıklı ilişkiyi ve bilişim toplumunda ortaya çıkan etik sorunları inceler.Vaka çalışmalarıyla pekiştirilen irdelemelerde öğrencilerin, meselelerin farklı boyutlarını görmeleri ve kendi görüşlerini temellendirebilmeleri hedeflenir. Bu doğrultuda etik alana ilişkin kavramlar, etik kuramlar ve meslek ahlak ilkeleri gözden geçirilir, bilişim teknolojilerinin gücü nedeniyle taşınılan özel sorumluluk vurgulanır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 IE444 dersine giriş
2 Etik terimlerin Tanımı Gail Dawn Baura. Engineering Ethics: An Industrial perspective (2006)
3 Etiğin ve Mühendislik Etiği Bakışlarının Tanımı Gail Dawn Baura. Engineering Ethics: An Industrial perspective (2006)
4 Tartışma – Vaka I
5 Tartışma – Vaka II
6 Tartışma – Vaka III
7 Tartışma – Ödev I
8 Tartışma – Ödev II
9 Gözden geçirme
10 Bilişim Etiği Bakışlarının Tanımı Luciano Floridi - The Cambridge Handbook of Information and Computer Ethics-Cambridge University Press (2010)
11 Tartışma – Ödev III
12 Sunumlar I
13 Sunumlar II
14 Sunumlar III
15 Sunumlar IV
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı

Computer Ethics; Deborah G. Johnson, Fourth Edition, 2009, Pearson Education, Inc.

Engineering Ethics : An Industrial Perspective; Gail D. Baura; 2006; Elsevier Secience & Technology

 

Önerilen Okumalar/Materyaller

Management Information Systems – Organization and Technology;
Kenneth C. LaudonJane P. Laudon, Prentice Hall, Inc., 1996 Ethical Issues in Information Systems;
Roy DejoieGeorge FowlerDavid Paradice, Boyd and Fraser Publishing Company, 1991 Computers, Ethics and Society;
M. David ErmanMary B. WilliamsMichele S. Shauf, Oxford University Press, 1997 Computer and Ethics in The Cyberage;
D. Micah HesterPaul J. Ford, PrenticeHall Inc., New Jersey, 2001 Bilişim Toplumu ve Etik Sorunlar;
Gözde Dedeoğlu, Alfa Aktüel Yayınları, 2006 Etik ve Bilişim;
Gözde Dedeoğlu, Etki Yayınları, 2009 (2.baskı) Ethics and Technology – Controversies, Questions, and Strategies for Ethical Computing;
Herman T. Tavani, John Wiley Sons, Inc., Third Edition.
http://www.tbv.org.tr (Türkiye Bilişim Vakfı – Bilişim Mesleği Ahlak İlkeleri)
http://cyberethics.cbi.msstate.edu/biblio/#issues
http://www.cpsr.org (Computer Professionals for Social Responsibility)
http://www4.uwm.edu/sois/cipr/inseit.html (International Society for Ethics and Information Technology)
http://www.ccsr.cse.dmu.ac.uk (Centre for Computing and Social Responsibility)
http://www.iacap.org/ (International Association for Computer & Philosophy)
http://www.naavi.org/pati/paticybercrimesdec03.htm (CYBER CRIME, Partasarathi Pati)
http://www.securityfocus.com/columnist/169 “RFID Chips Are Here”,
Scott Granneman http://www.bilgitoplumu.gov.tr/btstrateji/BilgiToplumuIstatistikleri.pdf
http://ooofline.blogspot.com/2009/08/turkiyededijitalucurum.html

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
40
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
1
15
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
1
0
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
0
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
1
0
    Toplam
63

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Temel matematik ve fen bilimlerinde öğrenilen bilgi ve yetenekleri mühendislik alanına taşıyabilmek,
2 Gıda Mühendisliği ile ilgili problem alanlarını tanımlayabilmek ve çözümleyebilmek,
3 Gıda Mühendisliği ile ilgili proje ve üretim sistemi tasarlayabilmek, veri toplayabilmek ve analiz edebilmek, sonuçları uygulama alanına aktarabilmek,
4

Gıda Mühendisliği alanındaki yeni teknoloji ve araçları geliştirme ve kullanma becerisine sahip olabilmek,

5

Bağımsız davranabildiği gibi grup içerisinde de aktif rol alabilmek, fikirlerini açık bir şekilde ifade edebilmek, etkin karar verebilmek,

6 Evrensel gelişmeleri ve yenilikleri yakından takip edebilmek, kendini sürekli yenileyebilmek ve kaliteyi yükseltme bilincine sahip olabilmek,
7 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilmek,
8 Gıda Mühendisliği problemlerinin çözümünde, çevre, sağlık, iş güvenliği gibi evrensel boyuttaki konularda farkındalığa sahip olabilmek,
9 Girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilirliği mesleki alanda uygulayabilmek,
10 Gıda Mühendisliği ile ilgili bilgisayar yazılımlarını kullanabilmek ve uygulamada karşılaşacağı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilecek bilgi ve beceriye sahip olmak (European Computer Driving License, Advanced Level),
11

Bir yabancı dili kullanarak gıda mühendisliği ile ilgili bilgi toplayabilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)

12 İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanabilmek.
13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirebilmek

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.