Bizi takip edin
|
EN

MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ

Gıda Mühendisliği

IAED 340 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Evrensel Tasarım
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
IAED 340
Güz/Bahar
3
0
3
4

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders, Evrensel Tasarım kuramları ile ilgili bir temel edindirmeyi amaçlar. Evrensel Tasarım farkındalığının kazanılması ile kullanıcı odaklı tasarım yaklaşımı olduğu, tasarım bittikten sonra üzerine eklenecek bir olgu olmadığı kuram ve örnekler üzerinden gösterilmektedir. Evrensel Tasarım’ın tarihçesiyle başlayan ders, Engelsiz Tasarım ve Erişilebilir Tasarım tanımlarından sonra, kuram, kural ve uygulamalarıyla devam etmektedir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Evrensel tasarım kıstaslarını mekansal tasarımlarda uygulayabileceklerdir.
  • Evrensel tasarım yaklaşımını tanımlayabileceklerdir.
  • Tasarımda ortalama kişi diye bir kavram olmadığını değerlendirebileceklerdir.
  • Ortalama kişiye göre biçimlenen mekânların uygun olmayacağını değerlendirebileceklerdir.
  • Öğrenciler Evrensel Tasarım alanının kuramsal temelleri, araştırma ile ilgili temelleri ve uygulama ilgili temelleri konusunda bilgiyi kullanabileceklerdir.
Ders Tanımı Ders kapsamında bireysel şekilde çeşitli ölçekteki mekânlar incelenmekte ve “evrensel” şekilde tekrar tasarlanmaktadır. Ergonomi altyapısıyla paralel şekilde tartışılan konular, sadece tekerlekli sandalye kullananların değil, her tür insanın rahat edebileceği, eşit koşullarda kullanabileceği mekânlar tasarlamak konusunda temelleri verir. Evrensel Tasarım, tasarım eğitiminde sıklıkla atlanan önemli bir konudur. Evrensel Tasarım’ın, projenin yaratıcılığına karşı duran, ve engelliler için zorunlu şekilde projeye uygulanması gereken steril bir gereklilik olduğu anlayışından vazgeçilerek, yaş, beceri, cinsiyet ayırt etmeksizin dahil eden bir yaklaşım olduğu anlayışının edinilmesi hedeflenmektedir.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Evrensel tasarıma giriş
2 Evrensel tasarım ilkeleri Okuma: The Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities , UDF.12.98, Molly Story, James Mueller, and Ron Mace, 1998, 164 pp.* (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pudfiletoc.htm)
3 Ergonomi, antropometri, biyomekanik, insan fizyolojisi Dul & Weerdmeester " Ergonomics for Beginners ", Chapter 1-2
4 Ergonomi, insan duruş ve hareketleri Dul & Weerdmeester " Ergonomics for Beginners ", Chapter 1-2
5 Evrensel yaklaşım, insan faktörü, çevresel faktörler Okuma: R.L. Mace, G.J. Hardie,and J.P.Place, Accessible Environments: Toward Universal Design, Center for Universal Design (1991) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/docs/ACC%20Environments.pdf)
6 Ev ortamında evrensel tasarım Okuma: Housing for the Lifespan of All People, Center for Universal Design (1994) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/docs/housing%20for%20lifespan.pdf) Reading: Visit-ability:An Approach to Universal Design in Housing (http://idea.ap.buffalo.edu//Publications/pdfs/VisBkVer3703.pdf)
7 Çalışma ortamında evrensel tasarım Okuma: Case Studies on Universal Design , Center for Universal Design (1998) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pud.htm)
8 Vize sınavı Önceki derslerin gözden geçirilmesi
9 Dış ortamda ve kamu alanlarında evrensel tasarım Okuma: Case Studies on Universal Design , Center for Universal Design (1998) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pud.htm)
10 Ulaştırmada evrensel tasarım Okuma: Case Studies on Universal Design , Center for Universal Design (1998) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pud.htm). Arazi Çalışması teslimi
11 Sunumlar Öğrenci sunumları
12 Sunumlar Öğrenci sunumları
13 Öğretim ortamında evrensel tasrım, sağlık ortamında evrensel tasarım Okuma: Case Studies on Universal Design , Center for Universal Design (1998) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pud.htm)
14 Evrensel tasarım standartları Ödev teslimi
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final sınavı

 

Ders Kitabı

R.L. Mace, G.J. Hardie,and J.P.Place, Accessible Environments: Toward Universal Design, Center for Universal Design (1991)

(https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/docs/ACC%20Environments.pdf)

Önerilen Okumalar/Materyaller

1. Reading: Case Studies on Universal Design , Center for Universal Design (1998)

(https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pud.htm)

2.Housing for the Lifespan of All People, Center for Universal Design (1994)

(https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/docs/housing%20for%20lifespan.pdf)

3. M.Story, The Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities, Center for Universal Design (1998)

(https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pudfiletoc.htm)

4. W.F.E.Preiser and K.H. Smith, Universal Design Handbook, McGraw-Hill (2001)

5. E.Steinfeld  and J.Maisel, Universal Design, John Wiley & Sons (2012)

6. J. Dul and B. Weerdmeester, Ergonomics for Beginners, 3rd Edition, Taylor&Francis (2008)

7. G.Salvendy, handbook of Human Factors and Ergonomics, 4th Edition, John Wiley & Sons (2012)

8.C. Stephanidis, The Universal Access Handbook, CRC Press ( 2009)

9.Visit-ability:An Approach to Universal Design in Housing

(http://idea.ap.buffalo.edu//Publications/pdfs/VisBkVer3703.pdf)

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
1
10
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
5
70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
1
16
Arazi Çalışması
1
7
7
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
1
8
8
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
4
4
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
7
7
Final Sınavı
1
10
10
    Toplam
100

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Temel matematik ve fen bilimlerinde öğrenilen bilgi ve yetenekleri mühendislik alanına taşıyabilmek,
2 Gıda Mühendisliği ile ilgili problem alanlarını tanımlayabilmek ve çözümleyebilmek,
3 Gıda Mühendisliği ile ilgili proje ve üretim sistemi tasarlayabilmek, veri toplayabilmek ve analiz edebilmek, sonuçları uygulama alanına aktarabilmek,
4

Gıda Mühendisliği alanındaki yeni teknoloji ve araçları geliştirme ve kullanma becerisine sahip olabilmek,

5

Bağımsız davranabildiği gibi grup içerisinde de aktif rol alabilmek, fikirlerini açık bir şekilde ifade edebilmek, etkin karar verebilmek,

6 Evrensel gelişmeleri ve yenilikleri yakından takip edebilmek, kendini sürekli yenileyebilmek ve kaliteyi yükseltme bilincine sahip olabilmek,
7 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilmek,
8 Gıda Mühendisliği problemlerinin çözümünde, çevre, sağlık, iş güvenliği gibi evrensel boyuttaki konularda farkındalığa sahip olabilmek,
9 Girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilirliği mesleki alanda uygulayabilmek,
10 Gıda Mühendisliği ile ilgili bilgisayar yazılımlarını kullanabilmek ve uygulamada karşılaşacağı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilecek bilgi ve beceriye sahip olmak (European Computer Driving License, Advanced Level),
11

Bir yabancı dili kullanarak gıda mühendisliği ile ilgili bilgi toplayabilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)

12 İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanabilmek.
13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirebilmek

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.