Bizi takip edin
|
EN

MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ

Gıda Mühendisliği

CLM 102 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Beslenme İlkeleri ve Menü Planlama
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CLM 102
Güz/Bahar
3
0
3
6

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı; besin öğelerini tanıma, insan fizyolojisini sindirim, emilim, taşıma ve metabolizma düzeyinde inceleme, gıda etiketleme konusuna ilişkin yönetmelikler, porsiyon büyüklüğü, tanımlayıcı terimler, sağlık iddiaları ve menü planlama ilkelerini öğrenerek çeşitli gruplara yönelik menüler planlama gibi birçok konuyu kapsayan beslenme ile ilgili teorik ve uygulamalı bilgilerin geliştirilmesidir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Beslenme ve sağlık ilişkisini ve sağlıklı bir diyetin yapı taşlarını açıklayabilecektir.
  • Temel gıda bileşenlerinin (karbonhidratlar, yağlar, proteinler, vitaminler, mineraller ve suyun) vücuttaki fonksiyonlarını ve beslenmedeki önemini açıklayabilecektir.
  • Gıdalardaki yapı bileşenlerini ve gıda işlemenin besin öğeleri üzerindeki etkisini değerlendirebilecektir..
  • Temel gıda bileşenlerinin metabolizmadaki davranışının analiz ve sentezini, vücuttaki diğer sistemlerle beslenmenin ilişkisini tartışabilecektir.
  • Oksidanlar, antioksidanlar, gıdanın yapısında bulunan yararlı bileşikler, fonksiyonel gıdalar ve sağlık üzerine etkilerini değerlendirebilecektir..
  • Gıda etiketlerini analiz edebilecektir.
  • Kalori hesabı ve besin değerlerini de içeren sağlıklı ve dengeli menüler planlayabilecektir.
  • Gıdanın geleceği, dünyada açlık ve gıdanın sürdürülebilirliği konularını tartışabilecektir.
Ders Tanımı Bu derste, sağlıklı beslenme, besin özellikleri, sağlıklı bir diyet planlama, besin etiketi okuma, sindirim, emilim, taşıma, karbonhidratlar, yağlar, proteinler, metabolizma ve enerji dengesi, vücut kompozisyonu, vitaminler, antioksidanlar, su ve mineraller, menü planlamayı etkileyen faktörler, menü oluşturma, menü planlama ve beslenme ile ilişkisi konuları incelenmektedir.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse Giriş -
2 Gıda Seçimleri ve Sağlıklı Beslenme Frances Sizer, Ellie Whitney, Nutrition Concepts and Controversies, Cengage Learning, 2016 Chapter 1: Food Choıces and Human Health (1-30)
3 Beslenme Araçları: Standartlar ve Prensipler Frances Sizer, Ellie Whitney, Nutrition Concepts and Controversies, Cengage Learning, 2016 Chapter 1: Nutrition Tools-Standards and Guidelines (32-59)
4 Karbonhidratlar Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons (2009) Chapter 3: Carbohydrates (81-119)
5 Lipidler Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons (2009) Chapter 4: Lipids, Fats and Oils (125-160)
6 Proteinler Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons (2009) Chapter 5: Protein (161-185)
7 Vitaminler ve Mineraller Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons (2009) Chapter 6: Vitamins (187-220)
8 Su ve diğer sıvılar / Vize Sınavı Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons (2009) Chapter 7: Water and Minerals (225 – 229)
9 Sindirim, Metabolizma ve Beslenmenin Diğer Sistemlerle İlişkisi Frances Sizer, Ellie Whitney, Nutrition Concepts and Controversies, Cengage Learning, 2016 Chapter 3: The Remarkable Body (71-98)
10 Oksidan, Antioksidan, Bioaktif bileşenler, Kalıntılar Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons (2009) Chapter 11: Nutrition and Health (391 – 425)
11 Pişirme Yöntemleri ve Beslenme Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons (2009) Chapter 9: Healthy Menus and Recipes (295 – 335)
12 Sağlıklı Menüler oluşturma ve Reçete Geliştirilmesi Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons (2009) Chapter 10: Marketing to Health-Conscious Guests (355 – 382)
13 Açlık, Gıdanın Geleceği ve Sürdürülebilirlik Frances Sizer, Ellie Whitney, Nutrition Concepts and Controversies, Cengage Learning, 2016 Chapter 15: Hunger and Future of the Food (600-615)
14 Proje Sunumları -
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı

Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons

Frances Sizer, Ellie Whitney, Nutrition Concepts and Controversies, Cengage Learning, 2016 (ISBN 978‐0‐1239‐1882‐6)

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
2
20
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
4
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
3
42
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
2
15
30
Portfolyo
0
Ödev
0
Sunum / Jüri Önünde Sunum
0
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
25
25
Final Sınavı
1
35
35
    Toplam
180

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Temel matematik ve fen bilimlerinde öğrenilen bilgi ve yetenekleri mühendislik alanına taşıyabilmek,
2 Gıda Mühendisliği ile ilgili problem alanlarını tanımlayabilmek ve çözümleyebilmek,
3 Gıda Mühendisliği ile ilgili proje ve üretim sistemi tasarlayabilmek, veri toplayabilmek ve analiz edebilmek, sonuçları uygulama alanına aktarabilmek,
4

Gıda Mühendisliği alanındaki yeni teknoloji ve araçları geliştirme ve kullanma becerisine sahip olabilmek,

5

Bağımsız davranabildiği gibi grup içerisinde de aktif rol alabilmek, fikirlerini açık bir şekilde ifade edebilmek, etkin karar verebilmek,

6 Evrensel gelişmeleri ve yenilikleri yakından takip edebilmek, kendini sürekli yenileyebilmek ve kaliteyi yükseltme bilincine sahip olabilmek,
7 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilmek,
8 Gıda Mühendisliği problemlerinin çözümünde, çevre, sağlık, iş güvenliği gibi evrensel boyuttaki konularda farkındalığa sahip olabilmek,
9 Girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilirliği mesleki alanda uygulayabilmek,
10 Gıda Mühendisliği ile ilgili bilgisayar yazılımlarını kullanabilmek ve uygulamada karşılaşacağı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilecek bilgi ve beceriye sahip olmak (European Computer Driving License, Advanced Level),
11

Bir yabancı dili kullanarak gıda mühendisliği ile ilgili bilgi toplayabilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)

12 İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanabilmek.
13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirebilmek

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.